03.06.13 / Paradis! Gili øerne

4V4B2733

4V4B2839

4V4B2767

Paradis findes virkelig! Efter flere fede snorkling ture diverse steder i asien, higede jeg efter mere! Derfor bestilte jeg spontant en tur til Gili øerne fra Bali. Selvom vi kun var på øen i 6 timer, nåede jeg at se 3 havskildpadder i deres egen naturtilstand. Ingen turister, sælgere, biler, knallerter! Kun mig, det krystalklare vand, masser af eksotiske fisk og havskildepadderne! Den første havskildpadde så jeg kun 20 meter ud fra strandens kyst! Mit hjertede bankede og selvom jeg prøvede at skrige med snorklen i munden kunne jeg kun høre kluk kluk lyde fra vandet. Oplevelsen var alt for vild! Har aldrig prøvet noget så surrealistisk i mit liv. Udover at se havskildepadden kom jeg næsten tæt nok til at kunne røre skildepadden, mens den spiste planterne af stenene i havbunden. Hvis bare jeg havde et undervandshus til mit spejlrefleks!

Udover det fantastiske liv i vandet, havde Gili air øen en af de bedste strande vi havde været på i asien. Derudover var oplevelsen af øen ligesom i filmen “the beach”. Her fandtes et lille samfund af mennesker og turister, der bare nød livet. Her var meget stille. Ingen knallerter eller biler, kun cykler. Derudover var der meget få sælgere som kunne irritere dig. Det her sted var absolut det bedste sted, jeg har været på i hele min ferie, selvom den kun varede 6 timer. Næste gang jeg tager til asien, skal jeg helt klart besøge øerne mere end 1 dag!

26.05.13 / Bali – Hustlers paradise

4V4B2650

4V4B2606

4V4B2527

Bali, Bali, Bali, mit drømme sted ! Dejlige strande og dejlig natur og utrolig billig og god mad ! Hele øen er på størrelse med eller større end Danmark og vi befandt os i Ubud og Kuta området. Områderne var to modsætninger til hinanden. Mens Ubud havde masser af turist attraktioner og dejlig natur og mad, var Kuta et party område, hvor der var masser af shopping fra både boder og vestlige butikker. Kuta har en god surferstrand, hvor man som både begynder og øvet kan surfe.

I Ubud boede vi op af rismarker og masser af natur. Her var spistestederne og området meget lokalt. I modsætning hertil kunne man godt mærke at Kuta er ved at blive globaliseret med vestens mange butikker og restauranter.

I helhed kunne vi godt lide Bali. Dog har der været nogle episoder, som trak lidt ned. Folk i Bali er meget ivrige efter at tjene penge – så ivrige, at der gerne hustler dig for så mange penge som muligst. Hvis du ikke er forberedt, så ryger du hurtigt i sælgernes fælder. Når du møder en overflink Balineser, skyldes det at han/hun gerne vil tjene penge på dig.

Eksempler:

1. Vi skulle til lufthavnen og tilbage igen. Vi fandt en taxa chauffør og da vi ikke ville lade ham køre uden en kunde tilbage, ville vi hjælpe ham, da han spurgte os, om han ikke skulle vente på os. Han ville endda følge os hen til det sted vi skulle for at ordne nogle praktiske ting. Sikke en flink mand! Det viste sig så, at mens han ventede og fulgte os hen til det sted hvor vi skulle hen, så lod han sin taxas motor være tændt, hvilket resulterede i at taxa meteren kørte videre. Da vi kom tilbage til taxaen kostede det os lige 20 % mere.

2. Vi skulle ud og se delfiner i det nordlige Bali. Vores taxa chauffør spurgte om vi kendte prisen på båd turen og vi sagde nej. Selvom vi havde en ide om prisen, blev vi stadig taget ved næsen, efter 3 timers køretur op til delfin området. Ifølge tripadvisor koster det 50000 IDR pr mand for at komme på bådturen, men vi skulle betale 250.000 IDR pr mand da vi så ankom! Vi kunne ikke gøre så meget, da vi lige havde kørt 3 timer for at komme dertil. Derudover var kl 6 om morgen og vi accepterede det egentlig bare.

3. Ved salgsboderne bliver tingene sat til salg med en mark up procent på 100 %. Husk derfor altid at starte monster lavt, når du skal forhandle din pris på diverse varer.

19.05.13 / Singapore – NO spitting please!

4V4B2239

4V4B2256

4V4B2252

DCIM100GOPRO

Så gik turen til Singapore, hvor vi tilbragte 3 dage. At komme til Singapore var som at komme fra et uciviliseret sted til et civiliseret sted. Her var der orden i tingene. Ingen hustle, ingen der prøver at sælge dig noget. Det var næsten som at være hjemme i lille Danmark igen – dog ikke helt! Selvom priserne på luksus goderne var dyrere eller på samme prisleje som i Danmark, var maden bare billig. Ikke nok med det, så var maden også af høj kvalitet. Jeg fik mit livs bedste burger og utrolige saftige og friske Dim Sum ! Derudover var vi i de typiske turiststeder som man kan se på billederne. Vi var også på Night Safari, hvor vi kunne se dyr om aftenen. Det fedeste på Night Safari, var flagermusene som man kunne se på nært hold. Vi så dem i almindelige størrelse, men også i kæmpe størrelse (40 cm i højde!) – de lignede chihuaha med vinger ! Til sidst var vi også på Sentosa island, hvor der var en masse forlystelser. Spændende sted, men way overpriced!

Glemte også at nævne en episode, vi havde nede i metroen. Vi havde købt et one way ticket til en bestemt destination, men havde kørt en station for langt. På vej til udgangen, hvor man skal bruge sit kort til at komme igennem en bom, virkede vores kort ikke. Vi spurgte derfor en vagt, hvordan vi kom ud og han pegede os hen til et vindue. Da vi kom derhen, så vi folk gå igennem en bom, hvor man ikke behøves at bruge sit kort. Det gjore Kim Linh og jeg så bare og efter 50 skridt, løb en vagt hen til os og spurgte, hvad vi dog tænkte på! Det kan man da ikke bare og der er altså kameraer! Det vi åbenbart skulle have gjort, var at gå hen til vinduet og betale differencen det ene stop som vi havde kørt for langt. Han skældte os lidt ud på vej tilbage og da vi kom derhen, skulle vi betale sølle 3 kr. Ja vi tænkte, ok alt den skæld ud for 3 kr. Men når man tænker at man er i Singapore, stedet hvor du får dødsstraf, hvis du besidder stoffer eller får en bøde på 1000 singapore dollars (6000 kr) for at spytte, kan vi nu godt forstå mandens reaktion. Enhver ulovlighed i Singapore bliver straffet vildt hårdt! Derfor er kriminaliteten også lav i Singapore! Thumbs up for det !

16.05.13 / Vietnam – pt 2 – Landsby og Nha Trang

Kim Linhs mormor ligger i en grav på 500 kvm i et bjergområde

4V4B1769

Kim Linhs farmor

4V4B1892

Vi sover når solen er aller varmest

4V4B1910

En ø udenfor Nha Trang strand

4V4B1981

Fra Nha Trang kan man komme over til en forlystelsespark på en af øerne via “cabel cars”

4V4B2000

De slidte redskaber som min frisør brugte til at klippe mig

4V4B2003

Efter 1 uge i Saigon skulle vi videre til ”landsbyen” Tuy Hoa, hvor Kim Linhs familie bor. Jeg havde været syg et par dage inden turen og havde oveni købet smittet Kim Linh, hvorfor hun var syg de næste 3 dage, hvor vi var i landsbyen. I 3 dage fik vi mere eller mindre det samme mad – fisk (ret sejt og chewy), svinekød (grillet), blæksprutter (ikke min kop te) og ris og grøntsager. Til hver middag skulle vi spise maden op, hvilket nærmest var umuligt, da der blev serveret så meget mad. Vi fik dårlig samvittighed, hvis vi ikke spiste op, for vi vidste hvor fattige familien var.

I perioden vi var der, fik vi besøgt Kim Linhs mormors grav som lå på en grund på 500 kvm. placeret mellem bjerge og smuk natur. Derudover fik vi strandbadet og sovet.

Da vi skulle videre fik vi lige et par gaver med, som vi skulle have med hjem til Kim Linhs mor. Dette betød, at vi lige pludselig mistede en håndbagages plads (7 kg)! Mindre shopping til os!

Vi tog en bus fra landsbyen til Nha Trang, hvilket var 5 timers vanvittig kørsel. Forestil dig en bus der overhaler hvert 2. minut på en landevej. Vi troede næsten vi skulle dø! Nha Trang var vores yndlingssted i Vietnam. Man kunne tage på stranden, spise billig god mad, snorkle, dykke, besøge øer og tage på disko. Der var mange ting, man kunne lave og vi fortrød, at vi ikke var der mere end 3 dage.

Efter Nha Trang tog vi tilbage til Saigon, hvor vi var i en dag, inden vi skulle videre til Singapore. På den ene dag fik jeg mit hår klippet af en 80 årig ”frisør”. Det kostede mig 30000 dong, men jeg gav ham 50000 dong, hvilket svarer til 15 kr. Det blev ikke til den bedste hårklipning, men i fht til prisen var det ok.

08.05.13 / Good morning Vietnam! part 1

Værtsfamilie i Saigon laver mad i deres udendørs køkken.

vietnam, saigon, rejse, travel

Random Temple besøg

4V4B1587

Vietnamesernes foretrukne køretøj

4V4B1605

Vietnamesernes berømte tunneller under krigen mod USA. De er ikke beregnet til “store” amerikanske soldater eller nutidens fastfood lovers !

4V4B1641

Vietnamesernes siesta

4V4B1673

Efter to uger i Thailand ankom vi til Saigon, hvor vi fik logi hos vores værtsfamilie. Vietnam er bare HOT, altså skide hamrende varmt! 10 skridt udenfor og du drypper sved. Udover at tale med og leve som de lokale i Vietnam, fik vi stor indsigt i deres levestil. Opsparing og det simple liv er for mange Vietnamesere deres livsstil. Helt modsat i forhold til os danskere der mæsker os i dyre forbrugsgoder. Selvom vores værtsfamilie ser “fattige” ud, er de faktisk (dansker) rige! Begge er uddannet tandlæger og har deres egen klinik! De lever bare det simple liv. Det eneste “luksus” forbrugsgoder som de havde, var 1 x Ipad til børnene og et spejlrefleks kamera. Dvs. de havde ingen luksus sofaer, lamper eller fancy tøj. De havde kun nødvendige ting. Det har jeg kun respekt for!

Størstedelen af Vietnameserne er buddhiste eller katolske. Trafikken i Saigon er bare madness! Trafikprop konstant og du kommer kun over vejen, ved at lukke øjnene. Lysregulering er der meget lidt af og knallerter er der vanvittig mange af!

Ligesom Spanien holder Vietnamserne også Siesta. Lidt underligt, især når man ser tandassistenterne sove nede i kontoret. Apropos søvn, sover de fleste Vietnamesere også på gulvet, altså på gulvet uden madress eller tæppe! Kim Linh og jeg sov dog på en maddress som var hård som sten. Vi vænnede os dog aldrig til det.

Selvom Saigon var et udemærket sted at opholde sig, så døjede Kim Linh og jeg med dårlig mave alle dage i Vietnam. Puhhaa, hvormange toiletbesøg vi ikke havde! Vores maver er nemlig ikke vant til det Vietnamesiske vand, hvilket man ikke kan undgå, hvis man spiser grøntsager/frugt eller bare får isterninger i ens drik.

Alt i alt var Saigon/Ho Chi Minh ret kedeligt. Vi var der ca. 1 uge og der var simpelthen ikke det store at lave udover at glo på museummer, besøge templer, spise billig mad og gå ture rundt omkring i centrum området.